Tradycją w ostatnich latach stało się szybkie i całkowicie nieprzemyślane tworzenie przepisów, szczególnie tych odnoszących się do wynagrodzeń, a następnie ich korygowanie. Można więc stwierdzić, że najpierw tworzony jest problem, a następnie szuka się jego rozwiązania. W 2022 r. przygotowując przepisy na ostatnią chwilę, wprowadzono całkowicie nielogiczny i skomplikowany system rozliczania wynagrodzeń kierowców w ruchu międzynarodowym. Wywołało to bardzo duże zamieszanie oraz skokowy wzrost obciążeń składkowych i podatkowych dla firm transportowych.

W zeszłym tygodniu Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który dodatkowo przy okazji ma rozwiązać problem z wynagrodzeniami kierowców. Więcej o nowych przepisach pisałem w artykule  o ustawie o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym Bliższa analiza zapisów projektu ustawy wskazuje jednak, że proponowane zmiany są jedynie kosmetyczne, a w obecnych warunkach nowa wysokość jednolitej diety wirtualnej przyniesie niewielkie korzyści. Co istotne nadal określono tzw. diety wirtualne w EUR, co będzie komplikowało szacowanie stawek brutto na podstawie kwot netto. Tym samym, nawet po nowelizacji przepisów określenie np. dniówki brutto będzie skomplikowane, a wielu przypadkach wręcz niemożliwe ze względu na wahania kursowe.

W związku z dużą liczbą zapytań o nowe przepisy przedstawiam uproszczoną analizę potencjalnych korzyści ZUS i PIT wynikających z ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.

Analiza korzyści wynikających z nowych przepisów

Zakładam na potrzeby analizy pięć klasycznych przypadków wykonywania pracy przez kierowców w ruchu międzynarodowym. W przypadku kierowców 1-4 na potrzeby rozliczenia została przyjęta stawka dzienna 400 zł netto (około 85 EUR), co jest aktualnie średnia wysokością dniówek wypłacanych dla kierowców w ruchu międzynarodowym. Natomiast dla kierowcy nr 5 stawka dniówki została przyjęta w kwocie 450 zł netto. W zakładanym przykładzie, zostało przyjęte, że kierowcy wykonują różne rodzaje przewozów. Standardowo zakładam, że kierowca nr 1 pracuje przez cały miesiąc (jeden weekend w domu), kierowca nr 2 pracuje cały miesiąc, ale spędza wszystkie weekendy w domu, kierowca nr 3 pracuje w systemie 2+1. Kierowcy 1-3 wykonują przewozy do krajów Europy Zachodniej, natomiast dla porównania kierowca nr 4 do krajów Europy Południowej. W tabeli 1 zostały przedstawione dane dotyczące wysokości składek ZUS i podatku PIT kierowców przy aktualnie obowiązujących zasadach rozliczania, natomiast w tabeli nr 2 przy zasadach zaproponowanych w ustawie o delegowaniu kierowców międzynarodowych.

Tabela 1. Wysokość obciążeń podatkowo-składkowych kierowców na dotychczasowych zasadach

KierowcaWynagrodzenie nettoBrutto łączniePodstawa składekSkładki ZUS pracownikSkładki ZUS pracodawcaZaliczka na PITDni w trasieRodzaj przewozówDniówka
Kierowca 11120013636,0169351489,381243,4594728 Europa Zachodnia400
Kierowca 2880011015,0369351489,381243,4572622 Europa Zachodnia400
Kierowca 360007850,0769351489,381243,4536415Europa Zachodnia (2+1)400
Kierowca 4800010145,8569351489,381243,4565720Europa Południowa400
Kierowca 51260013636,018831,981896,761583,57115828 Europa Zachodnia450

Tabela 1. Wysokość obciążeń podatkowo-składkowych kierowców na zasadach proponowanych w ustawie o delegowaniu kierowców

 

KierowcaWynagrodzenie nettoBrutto łączniePodstawa składekSkładki ZUS pracownikSkładki ZUS pracodawcaZaliczka na PITDni w trasieRodzaj przewozówDniówka
Kierowca 11120013597,5869351489,381243,4587728 Europa Zachodnia400
Kierowca 2880010938,3469351489,381243,4562522 Europa Zachodnia400
Kierowca 360007835,969351489,381243,4533815Europa Zachodnia (2+1)400
Kierowca 4800010051,9369351489,381243,4554020Europa Południowa400
Kierowca 51260015332,017570,411625,841,357,38107528 Europa Zachodnia450
Podsumowanie

Analiza wskazanych w tabelach przykładów wskazuje na następujące wnioski:

  1. Główna korzyść związana z ustawą o delegowaniu kierowców, będzie przejawiała się w wysokości podatku PIT płaconego od wynagrodzeń kierowców. Ze względu na wprowadzenie stałej kwoty pomniejszającej przychód do opodatkowania w wysokości 20 EUR//dzień. W analizowanych przypadkach oszczędność wynosi od 26-117 zł miesięcznie. Najwięcej oszczędzi kierowca wykonujący przewozy do krajów południa Europy (Czechy, Węgry, Słowacja) ze względu na dość niską stawkę diet aktualnie. Najmniej kierowca pracujący w systemie 2+1.
  2. Korzyść związana z obniżeniem podstawy składek będzie widoczna u kierowców zarabiających wysokie dniówki. W omawianym przykładzie kierowca, który zarabia 450 zł dziennie, zapłaci składki od kwoty 7570,41 zł (zgodnie z dotychczasowymi zasadami płaciłby od kwoty 8831,98 zł). Ustalenie więc wyższej kwoty diet wirtualnych, powinno przynieść oszczędności dla kierowców pracujących stosunkowo dużą liczbę dni w miesiącu i zarabiających wyższe stawki dzienne / miesięczne.

Jak więc wynika z przedstawionych przykładów w większości przypadków oszczędności wynikające z nowych przepisów będą raczej niewielkie. Uwzględniając dość szybki wzrost płacy minimalnej, a tym samym również płacy przeciętnej w przyszłym roku, potencjalne oszczędności z nowych przepisów zostaną dość szybko zniwelowane przez inflację. Warto przy tej okazji również wspomnieć, że zakłada się aktualnie, wzrost wysokości przeciętnego prognozowane wynagrodzenia w 2024 r. do kwoty 8000-8500 zł brutto. Tym samym będzie to oznaczało dalszy wzrost obciążeń polskich firm transportowych. Jednocześnie dalsze utrzymanie kwoty diety wirtualnej w walucie obcej, nadal będzie komplikowało system rozliczania płac kierowców.