Dopłaty KPO do tachografów inteligentnych II generacji – kto i jak skorzysta?

Rządowy projekt przewiduje dofinansowanie wymiany/montażu tachografów G2/G2V2. Priorytet otrzymają najmniejsi przewoźnicy, a obsługą programu zajmie się ARiMR.

  • Priorytet: firmy z flotą ≤ 10 pojazdów.
  • Drugi etap: pozostali przewoźnicy (jeśli zostaną wolne środki).
  • Limit na firmę: pomoc maks. na 10 pojazdów – niezależnie od wielkości floty.
  • Organ: Prezes ARiMR (przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji).

Komu przysługuje pierwszeństwo?

W pierwszej kolejności o pomoc de minimis będą mogli wnioskować przewoźnicy posiadający nie więcej niż 10 pojazdów. Jeśli po tym etapie pozostaną środki, wnioski będą mogli składać również pozostali przewoźnicy.

Na ile pojazdów będzie można otrzymać dofinansowanie?

Niezależnie od liczby posiadanych pojazdów, przewoźnik może ubiegać się o wsparcie maksymalnie dla 10 pojazdów.

Kto będzie rozpatrywał wnioski?

Organem właściwym do przyjmowania wniosków i przyznawania pomocy będzie Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).

Jakie załączniki będą dołączane do wniosku?

  • potwierdzenie zakupu i instalacji tachografu inteligentnego II generacji,
  • dane warsztatu/instalatora, który dokonał montażu,
  • wydruk danych technicznych z tachografu,
  • oświadczenie przewoźnika o zainstalowaniu tachografu II generacji,
  • zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymanej w ostatnich 3 latach.

    Co to jest pomoc de minimis (w 2025 r.)?

    To uproszczona forma wsparcia publicznego z limitem 300 000 EUR w ruchomym okresie trzech lat podatkowych
    (zastosowanie ogólne, bez odrębnego – dawniej niższego – limitu dla drogowego transportu towarów).
    Przed przyznaniem wsparcia przedsiębiorca składa oświadczenie o dotychczas otrzymanej pomocy de minimis w tym okresie.

    Dlaczego tachografy inteligentne II generacji są istotne?

    • automatyczna rejestracja przekroczeń granic i pozycji GNSS,
    • łatwiejsze kontrole (zdalna komunikacja DSRC),
    • pełniejsza i dokładniejsza ewidencja aktywności kierowców,
    • ewidencja załadunków i rozładunków,
    • spełnienie aktualnych wymogów unijnych (Pakiet Mobilności).

    Najczęstsze pytania (FAQ)

    Jaki jest aktualny limit de minimis?

    Obecnie obowiązuje 300 000 EUR w okresie 3 lat – zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/2831.

    Czy wciąż obowiązuje niższy, odrębny limit dla drogowego transportu towarów?

    Nie – w nowych przepisach nie ma już odrębnego, niższego limitu dla tego sektora.

    Kiedy potrzebny jest tachograf G2V2?

    W transporcie międzynarodowym UE wymagany jest smart tachograf najnowszej generacji (G2V2) zgodnie z harmonogramem z Pakietu Mobilności.